איך לבחור ברוקר: 10 טיפים לבחירת ברוקר מושלם

לדעת איך לבחור ברוקר נכון ומתאים עבורכם יכולה להיות משימה הרבה יותר מסובכת ומאתגרת ממה שנראה ממבט ראשון.

אנשים רבים נוטים לחשוב שזה לא באמת משנה באיזה ברוקר לבחור כי כולם אותו הדבר פחות או יותר ואין כזה הבדל גדול ביניהם, אבל מדובר בטעות גדולה.

ברוקר אמין ואיכותי שקולע לצרכים ולהעדפות שלכם יכול לפתוח בפניכם הזדמנויות השקעה רבות וטובות יותר, בעוד שברוקר בעייתי ולא מתאים יכול להגביל את האפשרויות שלכם, לעשות לכם חיים קשים ולרוקן את הכיסים שלכם עם עמלות גבוהות.

כשאתם בוחרים את נותן השירות או החברה הבאה שבעזרתה תנהלו את ההשקעות שלכם, יש המון מאפיינים ושיקולים שונים שתצטרכו לקחת בחשבון.

אם הלכתם לאיבוד בין כל האפשרויות השונות שעומדות בפניכם ואין לכם מושג איך לבחור את הברוקר המושלם עבורכם, הגעתם למקום הנכון: אני הולך לחלוק איתכם בעשרה טיפים בדוקים שיעזרו לכם לעשות בחירה מנצחת בברוקר המתאים ביותר עבורכם בכלום זמן וללא מאמץ.

תחליטו במה אתם רוצים להשקיע

רגליים של גבר עומדות על צומת דרכים עם שלושה כיוונים

כדי למצוא את הברוקר המתאים עבורכם, אתם חייבים להבין את הצרכים שלכם ולדעת מה בדיוק אתם מחפשים.

אם אתם מתכננים להשקיע בבורסה הישראלית בלבד, אז תוכלו למצוא מגוון רחב של ברוקרים ישראליים שעומדים לרשותכם, לעומת זאת, אם תרצו להשקיע בשווקים בינלאומיים נוספים, תצטרכו ללכת על ברוקר שמספק את האפשרות הזאת.

חשוב שהברוקר שתבחרו בו יציע את אפיקי ההשקעה המועדפים עליכם: זה נכון שסוחרים רבים מחזיקים בכמה חשבונות מסחר בברוקראז’ים שונים, אבל זה הופך את ניהול תיק ההשקעות שלכם להרבה יותר מורכב ומסורבל.

במקום שתצטרכו לעבור תהליך של פתיחת חשבון מסחר חדש בברוקר אחר בכל פעם שתרצו להשקיע במוצר פיננסי חדש, עדיף לבחור בברוקר אחד או שניים שמציעים את רוב אפשרויות ההשקעה שמעניינות אתכם.

תבדקו היטב את העלויות

מישהו עושה חישובים שונים ומשווה בין עמלות

משקיעים רבים לא טורחים לבדוק את העמלות ודמי הניהול שגובה הברוקר וזאת טעות גדולה.

חשוב לא להתעצל ולעשות מחקר מקיף בנוגע לתעריפי העמלות שגובים ברוקרים שונים עבור קניית ומכירת אפיקי ההשקעה המועדפים עליכם.

למרות שברוקרים רבים מבטיחים עמלות זולות ואטרקטיביות או אפילו מציעים אפשרויות מסחר ללא כל עלות, הם מוצאים דרכים יצירתיות "לנגוס" ברווחים שלכם.

הדבר האחרון שאתם רוצים זה לשלם עמלות נסתרות ומרגיזות על כל פעולה קטנה כמו המרת מטבע או דמי ניהול חשבון מנופחים.

כדי למקסם את הרווחים שלכם, חשוב שתבינו לעומק את תעריפי ומסלולי העמלות השונים של הברוקר ותקראו את כל הכוכביות והאותיות הקטנות – תבחרו את הברוקר שמציע את העמלות הנמוכות והמשתלמות ביותר.

תחליטו מה אתם רוצים לקבל מהברוקר שלכם

בחורה עם שיער ארוך מצביעה כלפי מעלה

"ברוקר מניות" הוא מושג רחב וכולל שמתחלק לשלוש קטגוריות נפרדות:

ברוקר מוזל

פשוט מוציא לפועל את פקודות המסחר שלכם באמצעות פלטפורמה מקוונת או שיחת טלפון. רוב הברוקרים המקוונים שפועלים באמצעות האינטרנט משתייכים לסוג הזה. התפקיד שלהם הוא לעזור לכם לקנות ולמכור מניות או אפיקי השקעה אחרים במינימום זמן ומאמץ בלי לוותר על הנוחות של הבית שלכם.

ברוקר בשירות מלא

לעומת זאת, ברוקר בשירות מלא מעניק ייעוץ וליווי מלא וידון איתכם על אפשרויות ההשקעה השונות העומדות לפניכם. כמובן שההחלטה הסופית נמצאת בידיים שלכם, אבל התפקיד שלו זה לכוון, להדריך ולהנחות אתכם.

מנהלי השקעות

אפשרות נוספת היא כמובן מנהלי השקעות שלוקחים את כל ההחלטות במקומכם ומנהלים עבורכם את תיק ההשקעות שלכם.

השירות היחודי הזה מיועד בדרך כלל ללקוחות עסקיים אמידים ולגופים מוסדיים, וכל ההשקעות מתבצעות על פי שיקול הדעת של יועץ או מנהל ההשקעות מבלי שתצטרכו להיות מעורבים בתהליך.

כמובן שהסיוע, הייעוץ והליווי האישי של מנהל תיקי השקעות בשר ודם זה תענוג יקר, אבל חלק מהמשקיעים מוכנים לשלם יותר על התמיכה והגיבוי של מנהל השקעות מקצועי.

גם אם אתם מעדיפים לדון בתיק ההשקעות שלכם "פנים אל פנים" עם נציג אנושי, זה ממש לא פשוט למצוא יועץ השקעות אמין ומנוסה שתוכלו לסמוך עליו ולבטוח בהמלצות שלו.

אז לאיזה סוג של ברוקר עדיף לפנות?

זה לגמרי תלוי בשיטת ובאסטרטגיית ההשקעות שלכם.

סוחרים יומיים שמגלגלים כמות גדולה של עסקאות בזמן קצר יעדיפו פלטפורמה מקוונת פשוטה וידידותית למשתמש יחד עם עמלות מסחר נמוכות שלא יעשו להם חור בכיס.

לעומת זאת, אנשים שמשקיעים לטווח הארוך ולעתים רחוקות יותר ישמחו לסגור את ההשקעות שלהם באמצעות הטלפון ויהיו הרבה פחות מוטרדים מעמלות המסחר.

עם זאת, חשוב להדגיש את הנקודה הבאה: בעוד ששירותים מיוחדים ומתקדמים יותר המיועדים למשקיעים רציניים לטווח הארוך אף פעם לא יתאימו לסוחרים יומיים שחייבים להשלים עסקאות מהירות בעלות מינימלית, ההיפך לא תמיד נכון.

תוכלו למצוא המון ברוקרים מוזלים איכותיים שפונים לסוחרים יומיים, אבל יכולים להיות בחירה מצוינת גם עבור משקיעים לטווח הארוך שלא זקוקים לליווי צמוד ומעדיפים לשלם פחות עמלות.

גם אם הברוקר משווק את עצמו בתור זירה למסחר יומי, זה ממש לא אומר שהוא לא מתאים לאנשים שמשקיעים במניות לעתים רחוקות יותר.

תבינו איך עובד הברוקר שלכם

אישה יושבת על כורסה וחושבת על הקיר המקושקש שמאחוריה

כדי שתוכלו לבחור את הברוקר הטוב ביותר שתהיו מרוצים ממנו עד הגג, אתם חייבים להבין לעומק איך כל העסק הזה עובד.

הדיון הטכני הזה יכול להיראות טיפה זניח ומיותר במבט ראשוני, אבל אם תמשיכו לקרוא עד הסוף הרווח יהיה כולו שלכם.

אז איך ברוקרים מוציאים לפועל את פקודות המסחר שלכם? זה תלוי בסוג השוק שהם פועלים בתוכו והדרך שבה הם מיישמים את ההוראות שלכם משתנה בין הבורסות השונות.

חלק מהחברות אפילו מציעות גישה ישירה לשוק, כלומר הן שולחות את הוראות המסחר שלכם ישירות לבורסה מבלי שהן יעברו דרך מתווכים ואנשי קשר נוספים.

אבל, רוב הברוקרים מבצעים את המסחר באמצעות עושה שוק – נותן שירות המחויב לצטט לאורך יום המסחר מחירי קניה ומכירה בנייר ערך מסוים במרווחים ובכמויות שנקבעו מראש.

עושי השוק מתקשרים רק עם ברוקרים מוסמכים וגופים מוסדיים, והם אינם סוחרים ישירות עם הציבור. בהתאם לשיטת העבודה של חברת הברוקראז’ שלכם, ייתכן שהמסחר יתבצע דרך עושה שוק.

אפשרות אחרת היא שהמסחר יתבצע דרך ברוקר מקומי אחר שסוחר עם עושה השוק. עושה השוק בכלל לא חייב לפעול במדינה שבה מתבצע המסחר. לדוגמה, עושי שוק שפועלים בלונדון יכולים לסחור במניות אמריקאיות בעזרת ברוקרים בריטיים מבלי שעסקת המסחר תצטרך לעבור בניו יורק.

זה אומר שפקודת המסחר שלכם יכולה לעבור המון מתווכים ואנשי ביניים שונים עד לביצוע הסופי שלה.

המשקיע הממוצע בדרך כלל בכלל לא מתעניין בכל הפרטים הטכניים האלה ולא בדיוק אכפת לו איך כל העסק הזה עובד מאחורי הקלעים: למעט סוחרים יומיים שחייבים להשלים את העסקה במהירות הבזק ובמחיר הטוב ביותר שניתן לקבל, כל המנגנון הזה לא ממש משנה ולא עושה הבדל כל כך גדול.

אבל מטבע הדברים, ככל שפקודת המסחר שלכם מחליפה יותר ידיים ומתגלגלת דרך יותר מתווכים ונותני שירות שונים, ככה העלויות שתצטרכו לשלם יהיו גבוהות יותר והרווחים שלכם יתכווצו בהתאם.

לכן, אם אתם משקיעים במניות פעם בכמה זמן, כל הסיפור הזה פחות צריך להדאיג אתכם, אבל אם אתם סוחרים בהיקפים גדולים ולעתים קרובות בשוק אחד מסוים, כדאי לבחור בברוקר שמעניק אליו גישה כמה שיותר ישירה עם מינימום אנשי ביניים שיקשרו ביניכם.

אל תתנו לכל הרעש והצלצולים להסיח את דעתכם

גבר קירח עם חולצה כחולה סוגר את האוזניים מהרעש

חלק מהברוקרים מציעים את שירותי המסחר הבסיסיים וההכרחיים ביותר בלי להתחכם ולהתפזר יותר מדי, אחרים יציעו לכם כלי ניתוח ומחקר מתקדמים וחדשניים שיאפשרו לכם לקבל מידע על הביצועים והרקע הפיננסי של חברה מסוימת.

ברוקרים רבים מאפשרים לעקוב בזמן אמת אחר השווי של המניה ולצפות בביצועי העבר שלה ללא כל תוספת מחיר ובחלק מהמקרים תצטרכו לשלם עמלה נוספת על גישה למערכות מידע, מחקר וניתוח מתוחכמות ומפורטות יותר ברמת Level 2.

חלק מהמידע הזה יכול להיות מועיל ושימושי במיוחד, אבל, חלק גדול מכל הפיצ’רים הנוצצים והתכונות המתקדמות האלה בכלל לא רלוונטי עבור משקיעים לטווח הארוך שבכלל לא צריכים לנתח את הגרפים של מניה מסוימת על בסיס יומיומי.

לכן, חבל שתשלמו סתם על כלים ומשאבים חסרי תועלת שאתם בכלל לא הולכים להשתמש בהם.

רוב הסיכויים שתחיו בשלום ותסתדרו נפלא עם מערכות מסחר פשוטות, ברורות וידידותיות יותר למשתמש בלי מיליון גרפים ותרשימים מסובכים ומורכבים שאין לכם מושג מה צריך לעשות איתם.

ברוקר "הכל באחד" שמציע מיליון שירותים שונים אינו בהכרח הפתרון הטוב ביותר

ידיים מחזיקות מגוון של שירותים שונים

כל ברוקר מתמחה ומתמקד באפיקי השקעה ומוצרים פיננסיים מסוימים.

חלק מזירות המסחר מאפשרות לסחור במניות בלבד, בעוד שאחרות מציעות אפיקי השקעה אחרים כמו קרנות נאמנות, חוזי הפרשים, מסחר במטבע חוץ (פורקס), הימורי מרווחים וכו’.

זה יכול להיות נוח ויעיל יותר ליהנות מגישה מלאה לאפשרויות והזדמנויות השקעה שונות מחשבון מסחר אחד, אבל אתם צריכים לבדוק לעומק את טיב ואיכות השירות שאתם מקבלים.

ברוקר אחד לא יכול להתפזר על מיליון תחומים שונים ולהציע כל שירות שניתן להעלות על הדעת.

לכן, ברוב המקרים, הם מנסים להגדיל את מגוון השירותים שהם מספקים ולמשוך יותר לקוחות באמצעות מוצר מדבקה – מדובר במוצרים פיננסיים של חברה חיצונית שהברוקר משווק וממתג כאילו שהם שלו.

זה אומר שתצטרכו לשלם שתי עמלות נפרדות – אחת לברוקר ואחת לחברה החיצונית שמתפעלת את השירות שהשתמשתם בו.

תזכרו שאיכות עדיפה על כמות, ובמקום לבחור באופן אוטומטי בברוקר שמציע מגוון רחב של שירותים בינוניים ומקרטעים, עדיף ללכת על כמה ברוקרים נפרדים שמצטיינים בשירות מסוים.

תחפשו ברוקר שמציע שירות נוח וגמיש

שני בחורים צעירים שעובדים בשירות לקוחות מחייכים למצלמה

אתם צריכים למצוא את הברוקר שמציע את מגוון האפשרויות והתנאים האטרקטיביים ביותר בתחום הספציפי שמעניין אתכם.

אם אתם מתעניינים במסחר במניות, תמצאו ברוקר שמציע את מירב ההזדמנויות בתחום הזה וגובה את העמלות הנוחות והמשתלמות ביותר.

אם אתם מעדיפים לסחור בבורסות בחו"ל, תחפשו ברוקר שמאפשר לעשות זאת בצורה הנוחה והיעילה ביותר מבלי לגבות עמלות המרת מטבע יקרות.

סוחרים עם תקציב נמוך יותר צריכים לחפש ברוקר איכותי שאינו דורש סכומי השקעה מינימליים גבוהים.

תוודאו שאתם מרוצים מהשירות שמעניק הברוקר

קלף שמציג דירוגים שונים של משתמשים מטוב לפחות טוב

לא משנה עד כמה הברוקר נראה מושלם "על הנייר", זה לא שווה כלום אם מערכת המסחר שהוא מציע עובדת באיטיות ונופלת כל דקה או שלוקח שבוע להשיג את מוקד התמיכה ושירות הלקוחות שלו.

כבר נתקלתי בכמה ברוקרים מפורסמים ופופולריים שלא התביישו לנפנף אותי בכל בעיה שהייתה לי וסיפקו שירות מסורבל ולא יעיל.

וזה לא היה מקרה חד פעמי או חוסר מזל אישי, כי נתקלתי בביקורות של משקיעים אחרים שסבלו מהגישה המתנשאת והשחצנית של החברות האלה שמנסות רק להרוויח על גב הלקוח.

לכן, אל תאמינו בצורה עיוורת לכל ההבטחות המפוצצות והפרסומות המפתות של ברוקר מסוים.

אני תמיד ממליץ לעבור על ההמלצות וחוות הדעת של משקיעים אחרים כדי להבין מה הם חושבים על השירות של ברוקר מסוים, אבל כמובן שצריך לקחת את כל הביקורות האלה בערבון מוגבל.

תזכרו שמשקיעים גרועים תמיד מאשימים אחרים בעסקה הלא מוצלחת שלהם ואף פעם לא ממהרים לקחת את האחריות על עצמם, אז ברור שתמיד יהיו סוחרים לא מרוצים שישפכו את כל הזעם והתסכול שלהם על הברוקר, אבל עם קצת שיקול דעת והיגיון בריא אני בטוח שתוכלו לסנן את התגובות המוטות והמשוחדות האלה.

במקום להתמקד בחוות דעת אחת ספציפית, תנסו לבדוק את הדירוג והציון הסופי שקיבל הברוקר מהמשקיעים שניסו את שירותיו.

אם אתם נתקלים בהמון ביקורות גרועות של משתמשים לא מרוצים שמתלוננים עד כמה בעייתי הברוקר הזה, עדיף להתרחק ממנו.

אל תחשבו שברוקר מוזל בהכרח מספק שירות גרוע וחובבני – זה לא תמיד נכון וברוב המקרים אין שום קשר בין גובה העמלות לטיב השירות של הברוקר. לפעמים גם ברוקר מוזל שגובה עמלות מצחיקות יכול לספק שירות מעולה שתהיו מרוצים ממנו.

תעשו לעצמכם חיים קלים ואל תבזבזו את הזמן שלכם על ברוקר שלא מוצא חן בעיניכם ושאינכם מרוצים מהשירות שלו.

אל תאפשרו לברוקר לדחוף לכם שירותים שאתם לא צריכים

בחורה עם משקפיים עגולות מחזיקה את המשקפיים ועושה מבט של מה נסגר

תזכרו שברוקרים פועלים לפעמים כמו אנשי מכירות אגרסיביים שהמטרה היחידה שלהם זה לסחוט מכם כמה שיותר כסף ולהגדיל את העמלות שאתם הולכים לשלם.

אחת מהשיטות הטובות והיעילות ביותר לעמוד במטרה הזאת היא לעודד אתכם לסחור לעתים קרובות יותר או להציע לכם כל מיני שירותים או מוצרים נלווים שתוכלו לחיות נפלא בלעדיהם.

ברוקרים ויועצי השקעות מתפרנסים בזכות העמלות והבונוסים שהם מקבלים ולכן הם לא יהססו לדחוף לכם כמה שיותר מוצרים חסרי תועלת.

תזכרו שהאינטרסים שלכם לא תמיד חופפים, אז תפעילו שיקול דעת ואל תקפצו על כל הצעה של הברוקר מבלי לבדוק אותה לעומק ולחשוב עד כמה היא באמת מתאימה לכם.

תלכו על בטוח ואל תתפשרו על אמינות ומקצועיות

אישה מחזיקה שלט משולש בצבע אדום של בטיחות

הקפידו לבחור בברוקר בעל מוניטין חיובי עם רקורד מרשים וניסיון מוכח בתחום, כי הדבר האחרון שאתם רוצים זה ליפול על "חתול בשק" שיספק שירות חובבני וינסה לעקוץ אתכם.

בשביל השקט הנפשי שלכם, תבחרו בברוקר מוסמך ומקצועי שנמצא תחת הפיקוח של גופי הרגולציה השונים: אל תיקחו סיכונים מיותרים ואם אתם חושדים שמשהו לא בסדר עם הברוקר, עדיף להתרחק ממנו לפני שתתחרטו בגדול.

איך לבחור ברוקר: השורה התחתונה

אל תשכחו לבצע סקר שוק מקיף ולהשוות בין ברוקרים שונים.

לכל חברה יש נקודות חוזק ותחומי התמחות משלה ולכן חשוב שתערכו השוואה מקיפה בין הברוקרים השונים שאתם מתלבטים ביניהם כדי למצוא את האפשרות הטובה והמתאימה ביותר בשבילכם.

תתמקדו בקריטריונים ובשיקולים החשובים ביותר שעומדים בראש סדר העדיפויות שלכם, ואל תפחדו לנסות כמה ברוקרים שונים כדי לראות עד כמה אתם מתחברים אליהם ומרוצים מהשירות שלהם.

אין שום דבר רע בלהחזיק כמה חשבונות מסחר נפרדים אצל ברוקרים שונים, ולפעמים זאת האפשרות המשתלמת והנוחה ביותר, במיוחד אם אתם משקיעים במגוון רחב של אפיקי השקעה שונים ואינכם רוצים להתפשר על איכות השירות שתקבלו.

דוד שוורץ

דוד שוורץ

גדלתי בשוק ההון "מלמטה" מעמדת פקיד בבנק לאומי, יועץ השקעות בכיר, ממונה על הדרכת יועצי ההשקעות בבנק לאומי, ממונה על הייעוץ להשקעות בבנק, ממונה (ומקים) מחלקת הפיקדונות, מנהל השיווק בבנק, מנהל הנציגות הגדולה ביותר בחו"ל של בנק לאומי, מנכ"ל או יו"ר דירקטוריון ב 3 בנקים שונים של החברות לניהול השקעות של הבנק (האחרון היה מזרחי-טפחות בו כיהנתי כמנכ"ל קרנות הנאמנות של הבנק ), כיהנתי כיו"ר דירקטוריון חברה ציבורית שנסחרה בת"א ובנאסד"ק, וכמובן בעלים של בית ההשקעות.

מה דעתכם?

נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות

השור
Logo