מה זה מדד דאו ג’ונס (Dow Jones)? מדריך למשקיע המתחיל

אנשים רבים חושבים בטעות שדאו ג’ונס, S&P 500 ובורסת ניו יורק (NYSE) אלה מונחים זהים שמתארים את אותו הדבר, אבל למרות שכולם קשורים לשוק המניות האמריקאי, מדובר במושגים שונים ונפרדים לגמרי.

אז אם גם אתם הלכתם לאיבוד בין כל השמות "המפוצצים" והמבלבלים האלה, הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן.

במדריך הזה אתם הולכים ללמוד את כל מה שצריך לדעת על: "ממוצע התעשייה דאו ג’ונס" הידוע בשם המקוצר שלו: "מדד דאו ג’ונס" – מדובר במדד מניות שעוקב אחר 30 חברות ענק אמריקאיות שנבחרות בקפידה.

אתם הולכים להכיר את ההיסטוריה המרתקת של המדד, ללמוד מדוע הוא בכלל נוצר ומה עומד מאחוריו ולהבין לעומק איך הוא עובד, וכמובן שאני לא אשאיר אתכם בלי סקירה קצרה על הדרכים והאפשרויות להשקיע במדד המוביל הזה.

מה זה מדד דאו ג'ונס?

ממוצע התעשייה של דאו ג’ונס (The Dow Jones Industrial Average) הושק לראשונה בשנת 1896 על ידי צ’ארלס דאו.

המטרה מאחורי יצירת המדד הייתה להקל על משקיעים להעריך את הביצועים של שוק ההון האמריקאי ולאפשר להם לעקוב אחר השינויים בשווי המניות של אוסף חברות מובחרות שמייצגות נתח רחב מהכלכלה האמריקאית במקום להתמקד במניה של חברה בודדת אחת.

המדד המקורי היה מורכב מ-12 חברות בלבד, לעומת 30 חברות הענק שהוא מייצג כיום.

כפי שרומז השם הרשמי שלו, בתחילת דרכו המדד אפשר להשוות בין ביצועים של חברות תעשייתיות בלבד.

המניות הראשונות שנכנסו למדד היו של יצרניות טבק, חברות זיקוק נפט, חברות מסילות רכב ויצרניות סוכר, עם זאת כיום התמונה שונה לגמרי והמדד כולל גם חברות שפועלות בענפי כלכלה אחרים.

דאו ג’ונס היה מדד המניות הראשון מסוגו שמשקלל את התנודות בשווי המניות של חברות ענק משפיעות הנסחרות בבורסה ומשקף את המגמות בשוק ההון האמריקאי: הוא מאפשר למשקיעים לעקוב אחר הביצועים המשוקללים של חברות ציבוריות שפועלות במגזרים ותחומי פעילות שונים.

אחד מהבדלי המפתח בין הדאו ג’ונס למדדי מניות מובילים ומערכים אחרים כמו ה-S&P 500 הוא ההרכב המצומצם יחסית שכולל 30 נציגות מובחרות בלבד, לעומת זאת, מדד S&P 500 עוקב אחר שערי המניות של 500 החברות הגדולות ביותר בארצות הברית.

לאחר שהבנתם בצורה טובה יותר את הרקע לפרסום מדד הדאו ג’ונס וההיסטוריה מאחוריו, הגיע הזמן להבין איך נבחרות 30 חברות הענק שהוא מייצג.

איך נבחרות החברות שמרכיבות את מדד הדאו ג’ונס?

איך בוחרים חברות למדד דאו גונס עם חצים וסימני שאלה

כמו כל מדד מניות אחר, גם לדאו ג’ונס יש הליך שיטתי ומסודר לקביעת ההרכב שלו ובחירת החברות שנכנסות למדד מתבצעת על פי קריטריונים קשיחים שנקבעו מראש.

תהליך בחירת החברות המצליחות והמשפיעות ביותר שמייצגות נאמנה את שוק ההון האמריקני הוא די מורכב ומסובך, אבל ננסה להבין כמה קווי יסוד ועקרנות כלליים שעל פיהם נקבע הרכב המדד.

בשנת 1928, הגודל של המדד התרחב באופן משמעותי מ-12 ל-30 חברות והרכב החברות שנכללות במדד השתנה לא פחות מ-51 פעמים מאז שהוא התפרסם לראשונה.

המשקל היחסי של כל מניה במדד נקבע על ידי שווי השוק שלה, זה אומר שמניות בעלות שווי שוק גבוה יותר מקבלות משקל גדול יותר במדד דאו ג’ונס ממניות הנסחרות במחיר נמוך יותר.

באופן מפתיע, גם אם חברה בעלת שווי שוק נמוך יותר מחברה אחרת, המשקל היחסי של המניה שלה בשקלול המדד יכול להיות גדול יותר אם המחיר העדכני של המניה שלה גבוה יותר.

בואו נקח לדוגמה את החברות General Motors ו-Travelers המיוצגות במדד: שווי השוק של חברת ג’נרל מוטורס עומד על 86 מיליארד דולר, בעוד שחברת Travelers עומדת על שווי שוק צנוע יותר של 34 מיליארד דולר בלבד.

אבל בגלל ששווי המניה העדכני של חברת Travelers מגיע ל-131 דולר, והמניה של ג’נרל מוטורס נסחרת כרגע תמורת 10 דולר בלבד, על פי העיקרון שהסברתי קודם יותר, למניה של חברת Travelers יש משקל יחסי גבוה יותר במדד דאו ג’ונס!

החברות שעמדו במבחן הזמן ושמרו על מקומן במדד דאו ג’ונס לאורך התקופה הארוכה ביותר הן ExxonMobil, Procter & Gamble, Coca-Cola ו-IBM.

חשוב לציין שרוב החברות שנכללות במדד הדאו ג’ונס נסחרות בבורסת ניו יורק (NYSE), אבל חלק קטן מנציגות המדד נסחרות דווקא בבורסת הנאסד"ק – מיקרוסופט ואינטל הן הדוגמאות הבולטות ביותר לחברות כאלה.

לאחר שקיבלתם טעימה מהחברות שמככבות במדע הדאו ג’ונס, הגיע הזמן לסקור את הביצועים שלו לאורך ההיסטוריה.

איך מדד דאו ג’ונס תפקד לאורך ההיסטוריה?

ידיים של אישה מדפדפות בספר היסטוריה עם משקפיים על השולחן

בואו נצא למסע מרתק אחורה בזמן ונתרשם מהביצועים ההיסטוריים של מדד דאו ג’ונס.

מדד המניות הוותיק והמכובד ביותר בבורסות ברחבי תבל ידע לא מעט נפילות חדות ועליות תלולות, אבל הוא תמיד מצליח להתאושש וכיום השער שלו לא מפסיק לשבור שיאים ולהגיע לגבהים חדשים.

שיטת החישוב של המדד אינה מאפשרת הטיות וסטיות משמעותיות לטובת חברה מסוימת שנכללת בתוכו, מה שאומר שכל חברה מדשדשת שמציגה ביצועים גרועים ומאכזבים תצא ממנו מהר מאוד ותוחלף בחברה יציבה ומצליחה יותר.

זה אומר שניתן לצפות שמדד דאו ג’ונס ישקף בצורה טובה ואמינה את הביצועים של הכלכלה האמריקאית כולה.

אבל, אחת מהביקורות החריפות והגדולות ביותר כנגד מדד דאו ג’ונס היא ששיטת השקלול הגסה והפשוטה שלו וההרכב המוגבל והמצומצם של המדד לא מסוגלים לשקף נאמנה את המתרחש בשוק המניות האמריקאי כולו.

נכון להיום, בבורסות האמריקאיות המובילות ה-NYSE והנאסד"ק נסחרות למעלה מ-5,000 מניות של חברות שונות, לכן מדד בהיקף כל כך קטן שמסתמך על 30 חברות בלבד יכול לספק תמונה שגויה ומעוותת על ביצועי השוק כולו.

אם זה לא מספיק, אז בגלל שיטת השקלול הייחודית של המדד, לחברות קטנות שהמניה שלהן נסחרת במחיר גבוה יחסית יש משקל רב יותר בחישוב המדד לעומת חברות ענק משפיעות שהמניה שלהן נסחרת במחיר נמוך יותר.

זה יכול לפגוע ביכולת של מדד הדאו ג’ונס לספק אינדיקציה אמינה ומדויקת לתפקוד של שוק המניות האמריקאי הענק והמורכב וספק אם הוא מהווה מדגם מייצג שלו.

למרות נקודות החולשה של המדד, עיני משקיעים רבים עדיין נשואות אליו וכדאי להכיר את הביצועים ההיסטוריים שלו.

בשנת 1919, הערך של המדד עמד על 1,200 נקודות, נכון לרגע כתיבת השורות האלה, מדד דאו ג’ונס חצה רף של 25,000 נקודות.

אין ספק שהוא עבר כברת דרך ארוכה ותוך 100 שנים בלבד השווי שלו טיפס ביותר מ- 2,000%!

כמובן שהמשבר הכלכלי החמור בשנת 2008 לא האיר פנים למדד הדאו ג’ונס ולאחר שהערך שלו הגיע לרף מרשים של 16,000 נקודות, הוא התרסק לרמה של 8,000 נקודות בלבד בשנת 2009.

אבל כמובן שאסור להספיד אותו כי מאז נקודת השפל הזאת הוא לא מפסיק לזנק והשער שלו נמצא בעליה מתמדת.

אז למרות שהדאו ג’ונס נחתך בחצי בגלל קריסת השוק ב-2008, לא רק שהוא הצליח להתאושש ולחזור לעצמו, אלא שהוא יצא מהמשבר חזק יותר מאי פעם וממשיך לשבור שיאים בקצב מסחרר.

אז עם כל הכבוד להיסטוריה הסוערת של מדד הדאו ג’ונס, אי אפשר לקבוע שהביצועים שלו במאה השנים האחרונות יעזרו לנו לחזות בוודאות איך הוא יתנהג בעתיד.

לאחר שהתרשמנו מהביצועים ההיסטוריים של המדד, הגיע הזמן לעבור לחלק המעניין באמת וללמוד איך אפשר להשקיע בו.

איך להשקיע במדד דאו ג’ונס?

שתילים קטנים על מטבעות שגודלים בסופו של דבר לעץ ירוק

למרות שהדאו ג’ונס הוא מדד מניות שמאגד 30 חברות, הוא עובד בצורה דומה למניית בלו-צ’יפ רגילה.

המשקיעים מנסים לצפות מראש לאיזה כיוון הולך המדד ומרוויחים באמצעות התנודות בשער שלו, ובדיוק כמו עם מסחר במניה רגילה, המטרה שלכם היא לקנות במחיר נמוך, למכור בהמשך במחיר גבוה יותר ולהרוויח את ההפרש – זה כל הסיפור.

אבל ההבדל המהותי בין השקעה במדד דאו ג’ונס להשקעה במניה רגילה הוא שלא תצטרכו לרכוש באופן ישיר את כל המניות המיוצגות במדד, ומדובר בתהליך ארוך ומורכב שהיה דורש מכם סכומי כסף עצומים.

השקעה במדד מניות מאפשרת לעשות לעצכם חיים קלים ולחסוך את כאב הראש הזה.

הדרך הפשוטה והנוחה ביותר להשקיע במדד דאו ג’ונס היא בעזרת קרן מחקה (Index Fund) או קרן סל (ETF).

השקעה במדד דאו ג’ונס באמצעות קרן מחקה (Index Fund)

קרן מחקה היא מכשיר פיננסי העוקב אחר הביצועים של 30 המניות שמרכיבות את מדד דאו ג’ונס ומנסה לחקות את התשואה שלו.

לכל קרן יש אסטרטגיית ומדיניות השקעה משלה שנועדה לעקוב אחר ביצועי המדד ולכן לפני שתשקיעו את הכסף שלכם בקרן מסוימת, חשוב שתבדקו לעומק איך היא פועלת ואילו תנאים היא מעניקה.

אחד מהמדדים החשובים ביותר להשוואת קרנות סל שונות הוא "יחס ההוצאות" (Expense Ratio) והוא יעזור לכם לבחור את הקרן המשתלמת והמתאימה ביותר עבורכם.

השקעה במדד דאו ג’ונס בעזרת קרן סל (ETF)

אפשרות חלופית להשקעה במדד דאו ג’ונס היא קרן סל (ETF): מדובר במכשיר פיננסי שמאפשר לכם להשקיע במגוון רחב של נכסי בסיס שונים מבלי שתצטרכו להחזיק בהם באופן פעיל, וקרנות סל הן אפיק השקעה פופולרי ונפוץ במיוחד בשווקי השקעות הזהב והנפט.

במקרה של מדד דאו ג’ונס, קרן סל עוקבת אחר שווי המניה של החברות שמרכיבות את המדד בהתאם לשיטת השקלול של המדד עצמו.

אחת מקרנות הסל הטובות ביותר למעקב אחר מדד הדאו ג’ונס היא SPDR Dow Jones Industrial Average ETF.

הקרן שהושקה לראשונה בשנת 1998 רוכשת את המניות של כל אחת מהחברות המרכיבות את המדד על פי המשקל היחסי שנקבע במדד עצמו.

לא רק שקרן הסל הזאת מאפשרת לכם להרוויח מעלייה בערך המדד, אלא שגם תוכלו להמר נגדו ולהרוויח כתוצאה מירידה בשער המדד.

לפני שאתם משקיעים בקרן מחקה או בקרן סל שעוקבת אחר מדד הדאו ג’ונס, תוודאו שבחרתם בחברת ברוקר אמינה וטובה בעלת רקורד מוכח בתחום ותבדקו לעומק את העמלות שהיא גובה.

והכי חשוב: תקפידו לברר את מדיניות ואסטרטגיית ההשקעות של הקרן ולוודא שיעדי ותנאי הקרן עונים על הצרכים וההעדפות שלכם.

דוד שוורץ

דוד שוורץ

גדלתי בשוק ההון "מלמטה" מעמדת פקיד בבנק לאומי, יועץ השקעות בכיר, ממונה על הדרכת יועצי ההשקעות בבנק לאומי, ממונה על הייעוץ להשקעות בבנק, ממונה (ומקים) מחלקת הפיקדונות, מנהל השיווק בבנק, מנהל הנציגות הגדולה ביותר בחו"ל של בנק לאומי, מנכ"ל או יו"ר דירקטוריון ב 3 בנקים שונים של החברות לניהול השקעות של הבנק (האחרון היה מזרחי-טפחות בו כיהנתי כמנכ"ל קרנות הנאמנות של הבנק ), כיהנתי כיו"ר דירקטוריון חברה ציבורית שנסחרה בת"א ובנאסד"ק, וכמובן בעלים של בית ההשקעות.

מה דעתכם?

נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות

השור
Logo