איך להתחיל לסחור בבורסה: מדריך מלא מא' ועד ת'

אם תמיד חלמתם לגרוף רווחים באמצעות מסחר בשוק ההון, אבל אין לכם מושג האם ועד כמה אתם מוכנים לבצע את הצעד הגדול ולגלגל עסקאות אמיתיות, הגעתם למקום הנכון.

במאמר הזה אני הולך להראות לכם איך לבדוק עד כמה אתם מוכנים ובשלים לקפוץ למים העמוקים ולהשקיע בבורסה בלי להוציא שקל, או שאולי אתם צריכים לעשות קורס שוק ההון בחינם.

השקעה "עיוורת" בבורסה ללא הידע, הניסיון והכלים המתאימים זאת דרך בטוחה לצאת מאוכזבים ועם כיסים ריקים – בקטע הזה, חייבים להיות זהירים וסבלניים.

כדי להצליח, תצטרכו למצוא מנטור מעולה שידריך אתכם, לפתח אסטרטגיית מסחר יעילה שתיצמדו אליה, לפתוח חשבון מסחר שבו תוכלו להפגין את הידע והכישורים שלכם ולהקפיד על ניהול סיכונים נכון.

כדי להתחיל להרוויח ולהגן על עצמכם מהפסדים, חשוב לחבר בצורה נכונה את כל החתיכות בפאזל הזה.

הבעיה היא שסוחרים רבים שנמצאים בתחילת דרכם מבוהלים מהאפשרות שהם עלולים להפסיד את כל הכסף שלהם – הם נרתעים לבצע את הצעד הראשון והפחד לבצע עסקה גרועה משתק אותם.

אבל מה אם הייתי מספר לכם שיש דרך מעולה לבחון את כישורי ויכולות המסחר שלכם לגמרי בחינם?

תמשיכו לקרוא כדי לגלות איך בדיוק עושים את זה!

מנטור שמציע קורס שוק ההון בחינם

גם אם אתם לא יודעים כלום על מסחר בשוק ההון ואין לכם שמץ של מושג איך אפשר להרוויח באמצעות השקעה בבורסה, אבל אתם מוכנים לעבוד קשה ורעבים להצלחה, עומדים לרשותכם קורסים מצוינים שילמדו אתכם איך להצליח בעולם הסוער והדינמי הזה.

מנטורים מנוסים עם קבלות מוכחות ישמחו לחלוק איתכם בשיטות ואסטרטגיות המסחר שלהם: חלקם ילמדו אתכם איך לסחור בבורסה במניות, בעוד שאחרים מתמקדים במט"ח (פורקס).

חשוב שתחליטו אילו סגנונות מסחר ואפיקי השקעה מעניינים אתכם ואז תבחרו בקורס המתאים והרלוונטי.

מנטורים מסוימים גובים עשרות אלפי שקלים על קורס בשוק ההון, אבל תופתעו לדעת שיש גם מומחים שמציעים את כל הידע המועיל והשימושי הזה בחינם.

כן, כן, קראתם נכון – תוכלו למצוא שפע של מידע מועיל ושימושי גם באינטרנט.

מנטורים "כרישים" רבים שחיים את התחום מעלים סרטונים עם הסברים מעמיקים על שיטות המסחר שעזרו להם להצליח בגדול.

אז הקפידו להתרחק מחובבנים שלא הרוויחו שקל בבורסה ותבחרו בקורסים האיכותיים והיעילים ביותר שיסגרו את הפינה לכל סוחר מתחיל שעושה את הצעדים הראשונים שלו בתחום.

למצוא ברוקר מתאים

ברוקר מראה ללקוחות שלו תוצאות של מסחר

לאחר שלמדתם וחקרתם לעומק את תחום המסחר בשוק ההון ורכשתם את הידע והכלים המתאימים, הגיע הזמן להתחיל לפעול, ליישם את כל מה שלמדתם ולהפגין את הכישורים שלכם.

עומדים לרשותכם מאות ברוקרים שונים למסחר מקוון בשוק ההון: הם מאפשרים למשקיעים לפתוח חשבון מסחר ולהתחיל להשקיע בבורסה באמצעות פלטפורמת מסחר מיוחדת, ותוכלו לסחור בקלות ובנוחות מרבית מבלי לצאת מהבית.

לאחר פתיחת חשבון המסחר, ניתן להוריד ולהתקין פלטפורמת מסחר – מדובר בתוכנה מיוחדת שמעניקה לכם גישה לשוק הרצוי.

תוכלו לסחור באפיק ההשקעה המועדף עליכם – פורקס, אופציות, פני סטוקס, מניות OTC, מניות רגילות, ניירות ערך, בלחיצת כפתור אחת.

ברוקרים רבים מאפשרים לנהל את תיק ההשקעות שלכם גם מהסמארטפון: תוכלו להיכנס לחשבון המסחר שלכם ולבצע את העסקאות הרצויות גם כשאתם נמצאים בהפסקת הצהריים בעבודה או במהלך הנסיעה למשרד.

זה יכול לקחת זמן עד שתלמדו איך לתפעל את פלטפורמת המסחר ותבינו את כל הדקויות שלה, אבל עם קצת אימון ותרגול, תבינו איך כל העסק הזה עובד.

כמובן שמומלץ להיעזר במנטור שילמד אתכם את סודות המסחר בשוק ההון, יעקוב אחר מידת ההתקדמות וההצלחה שלכם ויעניק לכם את כל הידע, הטיפים והכלים הנדרשים להצלחה.

ברוקרים ופלטפורמות מסחר

מערכת מסחר למחשב לטאבלט וגם לסמארטפון

כל ברוקר מציע פלטפורמת מסחר דיגיטלית משלו שתאפשר לכם לבצע עסקאות קנייה ומכירה ולנהל את תיק ההשקעות שלכם דרך האינטרנט.

חלק מהברוקרים מציעים תוכנות מסחר מקוריות וייחודיות שהם פיתחו בעצמן ושהלקוח יכול להתאים לצרכים ולהעדפות שלו, בעוד שברוקרים אחרים מתבססים על תוכנת מסחר חיצונית, כמו ThinkOrSwim.

תוכלו לפתוח חשבון מסחר אצל חברת ברוקראז’ אמריקאית או ישראלית.

רק כוכבית אחת חשובה שתצטרכו לקחת בחשבון: רוב הברוקרים הפועלים בארה"ב אינם מאפשרים לאזרחים אמריקאיים לפתוח חשבון מסחר ללא הון עצמי מינימלי בגובה 25 אלף דולר שהם מחויבים להפקיד בחשבון.

זה הופך אותם לאפשרות פחות נוחה ומתאימה עבור משקיעים מתחילים עם תקציב נמוך שלא יכולים לגייס סכום כזה.

הסיבה לדרישה הזאת הוא חוק "הגבלת המסחר היומי" או PDT.

לאחר המשבר הכלכלי וקריסת הבורסה בשנת 2008, ממשלת ארה"ב חוקקה את התקנות האלה שנועדו להגן על המשקיעים בארצות הברית מהפסדים וחובות כבדים ולמנוע מהם לבצע עסקאות מסחר בסכומים גבוהים מדי שהם לא יכולים להרשות לעצמם לאבד.

ברוקרים הפועלים מחוץ לארצות הברית אינם כפופים לחוק ה-PDT, לכן, לא תתקשו למצוא ברוקרים מוזלים שאינם דורשים סכום הפקדה מינימלי גבוה.

תסחרו בחשבון דמו עם כסף מזויף

אצבע שלוחצת על כפתור של חשבון דמו

לאחר שבחרתם את חברת הברוקראז’ המועדפת עליכם, תשמחו לדעת שברוב המקרים תוכלו לפתוח חשבון דמו שמאפשר לכם להתאמן במסחר ולשפר את הכישורים והיכולות שלכם בלי לסכן את הכסף שלכם.

החברות מספקות את ההצעה הנדיבה הזאת בתקווה שלאחר שתתרשמו מאיך מרגיש ונראה מסחר בשוק ההון, תפתחו חשבון אמיתי.

לפני שתפתחו חשבון מסחר חי ותפקידו לתוכו את הכסף שלכם, תבדקו האם אתם באמת מוכנים לכך וצברתם את כל הידע והניסיון הנדרש באמצעות חשבון תרגול שמדמה מסחר אמיתי.

מדובר בהזדמנות מעולה לבדוק לעומק את הכישורים והיכולות שלכם במסחר ממונף עם אסימונים או כסף מזויף.

תוכלו לבדוק עד כמה אתם "קוראים" נכון את השוק והאם אתם מסוגלים ליישם בצורה מוצלחת את אסטרטגיית המסחר שבחרתם לעצמכם, והחדשות הטובות הן שתוכלו לעשות את זה בראש שקט וללא דאגות בלי שתפסידו אפילו שקל אחד.

הברוקר לא מאיץ בכם לפתוח חשבון מסחר אמיתי ולא לוחץ עליכם להפקיד את הכסף שלכם בחשבון כמה שיותר מהר: תוכלו "לשחק" עם חשבון הדמו עד שתרגישו שצברתם מספיק ניסיון, כישורים וביטחון כדי לגלגל עסקאות בחשבון מסחר חי.

חלק מהברוקרים מנסים לפתות את הלקוחות שלהם להתחיל לסחור "על אמת" ולהפקיד כסף אמיתי בעזרת "בונוס" שהם מעניקים על כל סכום כסף שתפקידו, אבל במקרה הטוב, מדובר בכמה מאות דולרים לכל היותר.

תבחנו את הכישורים שלכם

יד מחזיקה עיפרון ועושה בחינה

כשאתם מתרגלים את הכישורים שלכם "על יבש" בחשבון דמו שמדמה ומחקה מסחר אמיתי, זה תמיד רעיון טוב למתוח את הגבולות של אסטרטגיית המסחר שלכם, לקחת הימורים גדולים וללכת על כל הקופה.

בגלל שאינכם משקיעים כסף אמיתי, תוכלו לבצע עסקאות נועזות ופרועות יותר ולראות כמה זמן ייקח לכם להפסיד את כל הכסף בחשבון המסחר שלכם.

אם תלמדו איך להתחיל לסחור בבורסה בצורה היעילה, החכמה והטובה ביותר בסימולטור המסחר, תוכלו ליישם את כל התובנות והשיטות שלמדתם בחשבון מסחר אמיתי.

אל תהססו לבדוק כמה שיותר סגנונות מסחר ואפיקי השקעה שונים. לדוגמה, שוק המט"ח מגלגל עסקאות בשווי של יותר מ-5.5 טריליון דולר מדי יום, ואין שום סיבה שלא תצטרפו לחגיגה ותרכבו על הגל.

אבל לפני שאתם מתנסים במסחר בזמן אמת בכסף אמיתי, תנצלו בשתי ידיים את חשבון התרגול שפתחתם ותלמדו איך למקסם את הרווחים שלכם ואילו טעויות אסור לעשות – קשה באימונים, קל בקרב.

להבין מה זה ניהול סיכונים

גבר מזוקן עם שיער צבוע חושב לעצמו מחשבות שונות

כשתנסו לבדוק עד כמה האסטרטגיה שלכם עובדת ומספקת את הסחורה, ייתכן שתעשו כמה עסקאות גרועות ותישארו ללא כסף בחשבון המסחר שלכם או שדווקא "תעשו מכה" ותגרפו רווחים יפים.

אבל בכל מקרה, תצטרכו ללמוד איך לנהל סיכונים בצורה הטובה והיעילה ביותר. תזכרו שתשואה וסיכון הולכים יד ביד. ניהול סיכונים נכון זה גורם מפתח בכל מסחר והשקעה בשוק ההון. אם לא תלמדו איך להעריך ולנהל את הסיכונים שלכם בצורה נכונה, אז הכישלון שלכם זה רק עניין של זמן.

ניהול סיכונים מציין את סכומי הכסף שאתם משקיעים ביחס לגודל חשבון המסחר שלכם.

אין ספק שזה תמיד כיף לשחק כמה שבא לכם עם כסף מזויף בסימולטור מסחר, אבל הגיע הזמן להפסיק עם השטויות ולהיות רציניים.

כשתעברו לסחור בכסף אמיתי, מינוף גדול ונדיב או השקעה אגרסיבית בסכום גדול כבר ממש לא יצחיקו אתכם.

תזכרו שאינכם יכולים לחזות בוודאות את התוצאות של ההשקעה שלכם ואינכם שולטים על כל מה שקורה בשוק. לכן, אם לא תבנו אסטרטגיית ניהול סיכונים נכונה וטובה, אתם עלולים להפסיד הרבה יותר כסף מסכום ההשקעה הראשוני שלכם.

אם סחרתם במינוף, תהיו גם חייבים כסף לברוקר ותאלצו להחזיר לו את הסכומים שהוא הלווה לכם.

לכן, חשוב שתקפידו על ניהול סיכונים נכון. אתם חייבים לדעת כמה כסף אתם יכולים להרשות לעצמכם לסכן בכל עסקה.

אם החלטתם ללכת על כל הקופה ולהיכנס לפוזיציה עם כל הכסף שהיה לכם בחשבון המסחר, מה יקרה אם משהו ישתבש ותאבדו הכל? לא קיים סוחר ומשקיע עם 100% הצלחה. תשכחו מזה.

הסוחרים הטובים והמצליחים ביותר טועים ונופלים לפעמים, ואחוז הצלחה של 70% נחשב לרף מרשים.

לכן, אתם צריכים לחשב כמה עסקאות כושלות אתם יכולים להרשות לעצמכם עד שתישארו עם אפס שקלים בחשבון המסחר שלכם.

חשוב שתדעו איך להגביל ולצמצם את הסיכונים שלכם. אם תשכילו להגן על עצמכם מהפסדים כבדים מדי שאינכם יכולים לספוג, אפילו אם עשיתם טעות ונפלתם עם עסקה גרועה, תוכלו לנסות פעם נוספת למחרת ולחפש הזדמנות השקעה טובה יותר.

מתי מגיע הזמן הנכון לסחור על כסף אמיתי?

איש עסקים צעיר מושך כסף מתוך המסך של המחשב שלו

תדעו שאתם מוכנים לגלגל עסקאות אמיתיות כשתתחילו להרוויח בצורה יציבה ועקבית בחשבון הדמו שלכם.

כמובן שזה לא אומר שאתם חייבים להצליח בכל עסקה, אבל אחוז הצלחה של 60% בעסקאות המסחר שלכם אמור להספיק.

ברגע שאתם מצליחים להשיג יותר ניצחונות מהפסדים, אתם יכולים לתת לעצמכם טפיחה על השכם. זה רק עניין של תרגול ואימון עד שתלמדו "לקרוא" את השוק ולזהות הזדמנויות השקעה משתלמות.

עם זאת, סוחרים ומשקיעים רבים מתקשים עם המעבר בין סימולטור מסחר לדבר האמיתי.

כשתמצאו את עצמכם מגלגלים עסקאות בחשבון מסחר חי, אתם עלולים לחוות סערת רגשות, במיוחד כשאתם מפסידים.

התגובה הרגשית הזאת תערפל את כושר השיפוט שלכם ותגרום לכם לזנוח את אסטרטגיית המסחר שהחלטתם ללכת עליה ולא להיצמד אליה כל הזמן.

מדובר בטעות הגדולה ביותר של כל משקיע מתחיל.

אימוץ אסטרטגיית מסחר אחידה ומגובשת שתפעלו על פיה זה שלב הכרחי בהצלחה שלכם בשוק ההון. ברגע שתיכנעו לדחפים וליצרים שלכם ותתחילו לסטות מתוכנית הפעולה המסודרת שקבעתם לעצמכם ולכופף את הכללים, אחוזי ההצלחה שלכם ירדו ותתחילו לצבור הפסדים.

סוחרים ומשקיעים לא יכולים להרשות לעצמם לאלתר, להמר ולשלוף מהמותן. הם חייבים לנקוט בגישה עקבית ולהוציא לפועל אסטרטגיה מגובשת. אם פשוט תזרמו עם מה שיש ותעשו כל מה שבא לכם, זאת כבר ממש לא השקעה חכמה, שקולה ומושכלת, אלא הימור פרוע.

כפי שכבר ראיתם באינספור סרטים ותוכניות טלוויזיה, כשזה נוגע להימורים, הבית (הקזינו) תמיד מנצח – הוא פשוט יודע לנצל את החולשות של המהמרים.

תחשבו על שחקני הפוקר הטובים והמצליחים ביותר בעולם, לכולם יש שיטה עקבית ואחידה שהם מיישמים. מדובר באוסף כללים שהם לא מרשים לעצמם להפר – הם יודעים מתי צריך להיכנס ומתי עדיף לעזוב הכל ולפרוש מהשולחן.

זה עובד בצורה זהה גם בהשקעה ובמסחר בבורסה: אתם חייבים לאמץ אסטרטגיית השקעה עקבית ולהחזיק בכמה כללים שאף פעם לא תעברו עליהם, לא משנה מה אתם מרגישים בלב ומהי התגובה הרגשית שלכם למתרחש בשוק.

ברגע שתפרו את החוקים שהצבתם לעצמכם, השוק ינצל את החולשה שלכם וישאב את כל הכסף שלכם. כל סוחר ומשקיע מתקשה להתמודד עם הפסד. אף אחד לא אוהב להיפרד מסכום כסף רציני שנמחק מחשבון המסחר שלו.

סוד ההצלחה של כל סוחר ומשקיע בבורסה זה לא איך שהוא חוגג את הניצחונות שלו, אלא הדרך שבה הוא מתמודד עם ההפסדים והנפילות שלו.

אם אתם מתקשים להתמודד עם הרגשות שלכם ולשמור על חוסן מנטלי, תצטרפו לקהילת מסחר בשוק ההון ותשוחחו בצ’אט עם אנשים אחרים שמבינים מה עובר עליכם ויוכלו להזדהות עם מצבכם.

חדר צ’אט המוקדש למסחר בשוק ההון זאת דרך נהדרת להכיר סוחרים אחרים שישמחו לשמוע את מה שעובר עליכם ולחלוק בעצות, המלצות וחוויות הקשורות להשקעה בשוק ההון – תוכלו לפרוק את כל התסכול והעצבים שלכם, לקבל חיזוק, עידוד ותמיכה ולהמשיך להרוויח.

תיזהרו מברוקרים שפועלים במודל של B-Book

קוביה מעץ שיש עליה סימן של אזהרה

לאחר שלמדתם את התחום וקיבלתם טעימה מאיך מתנהל מסחר בשוק ההון, תרצו לגשת לדבר העיקרי ולסחור בכסף אמיתי.

קחו בחשבון שמסחר בשוק ההון זה ממש לא משחק ילדים, ולכן אל תפתחו חשבון מסחר אמיתי עד שאתם בטוחים ב-100% שאתם יודעים מה אתם עושים. בקטע הזה, עדיף לא לעגל פינות ולגשש באפלה.

קחו בחשבון שברוקרים מנטרים את הפעילות של הלקוחות שלהם ועוקבים אחר פעולות המסחר שלכם, גם כשאתם מתאמנים "על יבש" בחשבון הדמו.

כשתחליטו לפתוח חשבון אמיתי, הברוקר כבר יכיר אתכם היטב ויחזיק בתמונת מצב מלאה של עסקאות העבר שגלגלתם.

המנהלים של פלטפורמת המסחר שמציע הברוקר מנוסים ומיומנים מספיק כדי להבדיל בין לקוחות חדשים שבקיאים בשוק ההון ויודעים מה הם עושים למשקיעים טירונים שאין להם מושג ירוק מה הם עושים וצפויים להפסיד המון כסף.

לכן, הברוקר מסווג את כל הסוחרים שמשתמשים בשירותיו לשתי קטגוריות נפרדות (שנקראות "ספרי פקודות").

רשימה אחת (“A-Book”) כוללת את כל המשתמשים החדשים המיומנים והמוכשרים יותר שלדעתם יצליחו בגדול ויגלגלו עסקאות רווחיות.

רשימה שניה (“B-Book”) כוללת את כל הלקוחות החדשים שעושים עבודה פחות טובה ועשויים להפסיד המון כסף.

תרשו לי להמחיש במה מדובר בעזרת דוגמה שכולכם מכירים מהילדות: המודל הזה דומה להקבצות שהיו לכם בבית הספר.

בעוד שהקבצה א’ כוללת את התלמידים המצטיינים והחכמים ביותר, הקבצה ב’ מכילה תלמידים פחות "מבריקים" שלא ממש מבינים את החומר ומקבלים ציונים נמוכים.

הברוקרים ממיינים את הלקוחות החדשים שלהם בצורה דומה.

אם אתם תוהים למה הם בכלל טורחים לעשות את זה? התשובה פשוטה: הברוקר שואף למקסם את הרווחים שלו ורוצה לגזור קופון גם על הפסדים והשקעות לא מוצלחות של הלקוחות שלו, לכן, כל הלקוחות שנכנסים לספר הפקודות "B-Book" בכלל לא מקבלים גישה לשוק האמיתי, אלא כל פקודות המסחר שלהם עוברות דרך הברוקר שמהמר נגדם ומרוויח כסף מההפסדים ומההשקעות הגרועות שלהם.

למרות ש-80% מהמשתמשים החדשים שנרשמו לברוקר נשארים בלי כסף ונאלצים לסגור את חשבון המסחר שלהם תוך 6 שבועות, הברוקר מצליח לעשות כסף על הגב שלהם.

איך להתחיל לסחור בבורסה: השורה התחתונה

בחור יחף יושב על הספה ובודק עדכונים בסמארטפון שלו

לפני שאתם צוללים למים העמוקים ומתחילים להשקיע בבורסה בכסף אמיתי, אתם חייבים למצוא "מנטור" עם קבלות מוכחות שכבר מרוויח מהשקעות בבורסה ויכול להדריך ולכוון אתכם כיצד להצליח בתחום.

לאחר מכן, תוכלו לבחור את הברוקר המקוון המועדף עליכם ולפתוח חשבון דמו שבו תוכלו לפתח ולתרגל את כישורי המסחר שלכם.

תוכלו להתרשם ולהרגיש איך מתבצע מסחר "אמיתי" בלי לסכן את הכסף שלכם ולבזבז שקל אחד.

לאחר שהתאמנתם ביישום אסטרטגיית המסחר שלכם ובדקתם שהכול זורם בצורה יעילה וחלקה, תוכלו לפתוח חשבון מסחר חי ולגלגל עסקאות אמיתיות.

תזכרו שמסחר בבורסה זה ממש לא הימור בקזינו וחשוב שתלמדו ותחקרו היטב את התחום לפני שתתחילו להשקיע.

תבחרו ברוקר אמין ואיכותי עם רקורד מוכח בתחום שתוכלו לסמוך עליו. הדבר האחרון שאתם רוצים זה ליפול על חברה מפוקפקת וחובבנית שתנסה לעקוץ אתכם.

אין לי ספק שהמידע המועיל והשימושי במאמר הזה יחסוך לכם המון אכזבות, תקלות וחרטות ויעזור לכם להתחיל את המסע שלכם בשוק ההון על הצד הטוב ביותר.

לא משנה עד כמה אתם נלהבים ולהוטים ללמוד איך לסחור בבורסה למתחילים, תוודאו שאתם מוכנים ובשלים למהלך הזה.

דוד שוורץ

דוד שוורץ

גדלתי בשוק ההון "מלמטה" מעמדת פקיד בבנק לאומי, יועץ השקעות בכיר, ממונה על הדרכת יועצי ההשקעות בבנק לאומי, ממונה על הייעוץ להשקעות בבנק, ממונה (ומקים) מחלקת הפיקדונות, מנהל השיווק בבנק, מנהל הנציגות הגדולה ביותר בחו"ל של בנק לאומי, מנכ"ל או יו"ר דירקטוריון ב 3 בנקים שונים של החברות לניהול השקעות של הבנק (האחרון היה מזרחי-טפחות בו כיהנתי כמנכ"ל קרנות הנאמנות של הבנק ), כיהנתי כיו"ר דירקטוריון חברה ציבורית שנסחרה בת"א ובנאסד"ק, וכמובן בעלים של בית ההשקעות.

מה דעתכם?

נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות

השור
Logo