מניות פני סטוקס: 4 טיפים לפני שמתחילים לסחור

אם צפיתם בסרט: "הזאב מוול סטריט", אז המושג: "פני סטוקס" אמור לצלצל לכם מוכר.

הגיבור הראשי של הסרט שמגולם על ידי לאונרדו דיקפריו הצליח לגרוף רווחים יפים ו"לעשות מכה" בבורסה בעזרת מסחר במניות פני סטוקס.

אבל החיים הם לא סרט, והגיע הזמן להבין מה זה בכלל מניות פני סטוקס ואיך הן עובדות במציאות.

במדריך הזה אני הולך להסביר מא’ ועד ת’ מה אלה מניות פני סטוקס ובמה הן שונות ממניות ה"בלו-צ’יפ" (מניות יקרות של חברות ענק) המפורסמות והנוצצות יותר.

אני הולך להגיד לכם את כל האמת בפנים בנוגע לפני סטוקס בלי לנסות למרוח אתכם ולייפות את המציאות, ככה שתוכלו ללמוד את כל הסיכונים הטמונים בהשקעה בהן לצד מגוון היתרונות וההזדמנויות שהן מספקות.

אז הגיע הזמן לפזר את הערפל הסמיך סביב מניות פני סטוקס ולהכיר לעומק את אפיק ההשקעה הייחודי והמסקרן הזה.

מה זה בכלל מניות פני סטוקס?

כפי שרומז השם שלהן, מדובר במניות זולות עם שווי שוק נמוך במיוחד שעולות כמה "גרושים".

הן שייכות לחברות קטנות ואלמוניות שנמצאות מתחת לרדאר של רוב המשקיעים ופועלות מחוץ לבורסות היוקרתיות והמפורסמות ביותר שעיני כל המשקיעים נשואות אליהן כמו FTSE, Dow Jones, ו-NASDAQ.

על פי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC), מניות שנסחרות בפחות מ-5 דולר מסווגות בתור "פני סטוקס".

המניות הזולות האלה שלא עולות לכותרות ורחוקות מהעין הציבורית מספקות את פוטנציאל הרווח הגבוה ביותר, אבל מתאפיינות ברמת סיכון גבוהה.

בגלל המסחר הדליל והתנודתיות הגבוהה של מניות פניסטוקס, האנליסטים מעקמים את האף כשהם שומעים עליהן ומשקיעים מוסדיים גדולים מעדיפים לא להתקרב אליהן.

שווי השוק הנמוך של מניות פני סטוקס והביקוש הנמוך שלהן גורמים לרמת נזילות נמוכה ויכולים להקשות על המשקיע למכור את המניות במחיר משתלם ואטרקטיבי.

בגלל שמדובר במניות בעלות שווי שוק נמוך שאינן עומדות בסטנדרטים ובנתאי הרישום של הבורסות הגדולות, ניתן להשקיע בהן בצורה ישירה באמצעות פלטפורמות מיוחדות הפועלות בשיטת מסחר "מעבר לדלפק" (OTC).

בנוסף, מניות פני סטוקס מככבות לעתים קרובות ב"רשימות הוורודות" שמרכזות מניות קטנות שלא תמיד מחויבות בגילוי ודיווח פיננסי ולא נמצאות תחת פיקוח מחמיר.

זה אומר שמניות פני סטוקס הרבה יותר חשופות לתרמיות והונאות ולא תמיד קל למצוא מידע אמין ושקוף בנוגע לביצועים שלהן.

אבל לא צריך להיבהל כי אנחנו הולכים לנתח את כל הסיכונים במניות פני סטוקס ולהכיר אותם לעומק.

מחסור במידע ציבורי אמין וחובת דיווח עסקי מוגבלת

גבר עם חליפה יושב מול מקורות מידע שונים במחשב

בגלל שמניות פני אינן נסחרות בבורסות גדולות וידועות כמו FTSE או Dow Jones, הן אינן צריכות לעמוד בדרישות הרגולציה וזוכות לפיקוח הרבה פחות הדוק וצמוד.

אז נכון שחברות שמנפיקות מניות פני סטוקס מחויבות לדווח בצורה סדירה על הביצועים הפיננסיים, מדיניות הניהול והפעילויות העסקיות שלהן כמו כל חברה ציבורית אחרת שנסחרת בבורסה, אבל המידע שהן מחויבות לספק הוא הרבה יותר מוגבל, מקוטע ומצומצם לעומת מניות בלו צ’יפ של חברות ענק.

למה בדיוק הכוונה?

בעוד שהפעילות והביצועים של חברות גדולות שנסחרות בבורסות הראשיות זוכות לסקירות וניתוחים של מיטב האנליסטים והמומחים בשוק ההון ונמצאים תחת הזכוכית המגדלת של חברת ייעוץ, מחקר וניתוח חיצוניות, מעט מאוד ידוע על חברות של מניות פני והמידע היחיד שמתפרסם על המניות האלה מקורו בחברה עצמה.

בגלל שהאנליסטים נמנעים מלסקור ולנתח את הביצועים והפוטנציאל של חברות פני סטוקס, ברוב המקרים תצטרכו לגשש באפלה ולהסתפק בפירורי מידע.

בגלל שמדובר בחברות אלמוניות שפועלות בצורה "מחתרתית", הרבה יותר קשה למצוא מידע מוסמך ואמין עליהן שמגיע ממקור אובייקטיבי ובלתי תלוי.

זה אומר שיש סיכוי הרבה יותר גבוה ליפול על חתול בשק שמעט מאוד ידוע עליו. בגלל המחסור במידע זמין, לא תמיד תוכלו להתעדכן בשינויים חשובים בפעילות החברה שעלולים להשפיע על שווי המניה שהשקעתם בה.

שווי שוק נמוך ותנודתיות גבוהה

סמל הדולר נוסק כלפי מטה על גרף אדום בתוך עגלת קניות

בגלל שמדובר במניות זולות של חברות אלמוניות וקטנות, שווי השוק של מניות פני נמוך מאוד.

אם זאת הפעם הראשונה שאתם נתקלים במושג "שווי שוק", תרשו לי להסביר: מדובר במספר המניות הנסחרות כפול המחיר של מניה אחת.

זה אומר שאם חברה הנפיקה מיליון מניות ומחירה של כל מניה עומד על $0.10, אז שווי השוק של החברה הוא $100,000. מדובר בחישוב פשוט.

אז בואו ננסה להמחיש את הפער העצום והבלתי נתפס בין שווי השוק של פני סטוקס לבורסות הגדולות.

חברת OTC Markets Group שמפעילה את אחת מבורסות המסחר מעבר לדלפק (OTC) הגדולות ביותר מחזיקה בשווי שוק של 435 מיליון דולר, נכון לרגע כתיבת השורות האלה.

רק שתבינו שלצד ה"רשימות הוורודות" (הכינוי של מאגרי מניות זולות עם סחירות נמוכה), מדובר בזירת המסחר הגדולה ביותר לפני סטוקס.

לעומת זאת, מדד FTSE 100 הבריטי בעל שווי שוק של למעלה מ-2 טריליון דולר, יחי ההבדל הקטן.

אבל, זה עוד לא הכל: נכון לרגע כתיבת המאמר הזה, החברה שמדורגת במקום ה-100 במדד FTSE 100 (קבוצת מרקס וספנסר למי שמתעניין) מחזיקה לבדה בשווי שוק של יותר מ-4 מיליארד דולר! אין ספק שמדובר בפער מטורף.

אם אתם תוהים למה זה בכלל משנה, התשובה פשוטה: תנודתיות.

כל משקיע חייב להכיר את מושג המפתח הזה: כשלחברה יש שווי שוק נמוך יותר, המניה שלה היא הרבה יותר תנודתית ולא יציבה.

מה זה אומר?

ששווי המניה זז כמו רכבת הרים ויכול לעלות בצורה חדה ואז להתרסק ולצלול באופן פתאומי.

מניות של חברות גדולות יותר מתנהגות בצורה יציבה וצפויה יותר.

אז נכון שהתנודתיות הגבוהה של מניות פני יכולה להקפיץ את הערך שלהן ולהכפיל בקלות את ההשקעה שלכם, אבל היא יכולה גם לצנוח ולגרום לכם לאבד את כספכם.

התנודתיות הגבוהה של פני סטוקס מבריחה משקיעים רבים שמחפשים השקעה סולידית ויציבה יותר, אבל השקעה במניות פני כרוכה בסיכון גדול יותר שמשקיעים רבים לא מודעים אליו: בעיית נזילות.

נזילות

ציור בצבעי מים כתומים ולבנים

אחד מהסיכונים הגדולים ביותר בהשקעה בפני סטוקס זאת רמת הנזילות הנמוכה שלהן. מדובר ביכולת להיכנס ולצאת מההשקעה שלכם כדי לממש רווחים או להימנע מהפסדים.

בגלל ההתעניינות הנמוכה במניות פני והמסחר הדליל בהן, ייתכן שתתקשו למכור ולקנות במהירות את המניות שהשקעתם בהן.

וזה יכול להיות כאב ראש לא קטן.

בבורסה גדולה כמו ה-FTSE, רמת הנזילות מרקיעה שחקים, מה שאומר שלא תהיה לכם שום בעיה למכור את המניות שלכם בגלל היקף המסחר העצום והביקוש הגבוה.

לעומת זאת, רמת הנזילות של מניות פני די מדשדשת ומקרטעת.

בדרך כלל מדובר בנזילות רגעית שאינה מחזיקה זמן רב וכל ההייפ והבאזז סביב מניית פני סטוקס מסוימת נגמר מהר מאוד.

זה אומר שתוכלו לקנות בלי שום בעיה מניות פני ללא משקיעים אחרים שיתחרו בכם, אבל תתקשו למכור אותן מאוחר יותר.

מציאת קונה שישמח להסתער על המציאה ולקנות מכם את המניות במחיר הרצוי יכולה להפוך למשימה די קשה ומסובכת.

אם תמצאו את עצמכם במצב הבעייתי הזה, ייתכן שתצטרכו למכור את הפני סטוקס שהחזקתם בהן במחיר נמוך יותר משווי השוק האמיתי שלהן וכמובן שזה לא ישחק לטובתכם.

מרווחי מחיר

בחור צעיר מביט למרחק על רקע צהוב

סיכון נוסף בתחום הפני סטוקס זה "מרווח" בעייתי.

מה עומד מאחורי המושג הזה? מדובר בהפרש בין שער הקניה לשער המכירה של מניה מסוימת.

במילים פשוטות יותר, מדובר בהפרש בין המחיר המרבי שהקונה מוכן לשלם על המניה שאתם מוכרים והמחיר הנמוך ביותר שבו אתם מוכנים להיפרד ממנה ולמכור אותה.

מניות מבוקשות בעלות רמת סחירות גבוהה מתאפיינות במרווח נמוך, כלומר, בבורסות הגדולות תוכלו ליהנות ממרווח נמוך במיוחד.

מה זה אומר בתכל’ס? שבגלל היקף המסחר הגבוה בבורסה, תמצאו בדרך כלל משקיע שיסכים לקנות את המניה שלכם במחיר המבוקש ורק לעתים נדירות ורחוקות תצטרכו לרדת מהמחיר הרצוי, וזה בדיוק כל הקטע במסחר בשוק ההון: לקנות במחיר נמוך ולמכור בגבוה כדי להרוויח.

לעומת זאת, עם פני סטוקס זה סיפור שונה לגמרי: בגלל שמדובר במניות פחות מבוקשות של חברות קטנות ואלמוניות, המרווח שלהן יכול להיות מאוד גדול.

זה אומר שייתכן שתצטרכו להתפשר ולהתגמש במחיר המניה ולמכור אותה במחיר לא משתלם עבורכם.

המרווח של מנית פני סטוקס ממוצעת עומד על 25-33%, ובמקרים מסוימים הוא יכול להגיע גם לרף הרבה יותר גבוה של 50-100%.

אז למרות שתוכלו ליהנות מצמיחה מרשימה של כמה עשרות אחוזים בשווי המניה שלכם, כשיגיע הזמן למכור את מניות הפני סטוקס שלכם ולממש רווחים, המרווח הגבוה "ינגוס" ברווחים שלכם וישאיר אתכם עם תשואה הרבה יותר קטנה.

לאחר שדיברנו על הסיכונים העיקריים במסחר בפני סטוקס, הגיע הזמן להכיר גם את הצד השני של המטבע ולהבין את היתרונות וההזדמנויות הייחודיות בהשקעה בפני סטוקס.

אז למה בכלל להסתכן ולהשקיע בפני סטוקס?

גבר יושב על משקפת ישנה באמצע המדבר ומסתכל רחוק

אז למה משקיעים רבים מוכנים לקחת את הסיכון ולהשקיע בפני סטוקס? למרות הסיכון הגבוה, מדובר גם בהזדמנות מצוינת לגרוף רווחים נאים. גם משקיעים ללא כיסים עמוקים יכולים להשקיע בפני סטוקס.

גם אם אין לכם סכומי כסף גדולים ותקציב גבוה, תוכלו ליהנות מהזדמנות לסחור ולהרוויח בשוק ההון בלי להשקיע במניות יקרות שעולות כמה עשרות אלפי שקלים ונמצאות מחוץ להישג ידכם.

מניות פני ידועות לשמצה בתנודתיות הגבוהה ובשווי השוק הנמוך שלהן, אבל כמובן שכל ה"חסרונות" האלה יכולים לעבוד לטובתכם ולאפשר לכם לגרוף רווחי ענק בלי להשקיע סכומי כסף גדולים.

כמובן שחשוב שתעשו את זה בצורה נכונה וחכמה כדי להתחמק מכל המלכודות ולמצוא פנינים אמיתיות בכל האשפה הזאת.

כשלוקחים בחשבון את הסיכון הגבוה, אין ספק שפני סטוקס מתאימות לסוג מסוים של משקיעים.

אם אתם אנשים נועזים שלא מפחדים להמר על כל הקופה, אין ספק שהשקעה בפני סטוקס יכולה לדבר אליכם.

אם אתם מוכנים לחיות בשלום עם סיכונים גבוהים ולא נבהלים מהעובדה שאתם עלולים לאבד את כל כספכם, אז אין כל סיבה שלא תתחילו לסחור במניות פני סטוקס.

המתכון להצלחה הוא פשוט: תצטרכו לאתר מניה מבטיחה עם פוטנציאל אדיר שעומדת לזנק בענק ולהצליח בגדול, והחדשות הטובות הן שלא תצטרכו להתחרות ראש בראש עם מנהלי השקעות "כרישים" שיאכלו אתכם בלי מלח או לקחת הלוואות כדי להתחיל לסחור.

העיקר שתבינו לעומק את הסיכונים ותלמדו איך לקרוא את המפה נכון ולמה חשוב לשים לב כשאתם בוחרים את המניות האטרקטיביות ביותר שכדאי להשקיע בהן.

כמובן שתוכלו גם להפסיד כסף בטווח הארוך ואין יותר מדי סיפורי הצלחה בעולם הפני סטוקס, אבל בשורה התחתונה, גם השקעה במניות "בלו צ’יפ" יוקרתיות נושאת בחובה סכנה מסוימת.

גם אם תשקיעו במניות היקרות ביותר של חברות ענק מצליחות, לא מדובר בתעודת ביטוח לרווחים מהירים או בערובה שלא תפסידו את כספכם – למרות שהסיכון לכך נמוך יותר, גם תאגידים ידועים יכולים להתמוטט ולהתרסק.

לאחר שהבנתם למה משקיעים מסוימים נמשכים למניות פני סטוקס ומעדיפים להשקיע דווקא בהן, הגיע הזמן לגלות איך להתחיל לסחור במניות האלה.

השורה התחתונה

גבר צעיר עם משקפיים קורא מידע על מחשב שעומד על שולחן

אז אם שקלתם את כל הבעד והנגד והחלטתם לעשות את הצעד הגדול ולהתחיל להשקיע בפני סטוקס, אתם בוודאי שואלים את עצמכם איפה אפשר למצוא אותן ואיך מתבצע המסחר בהן?

השקעה במניות פני סטוקס זאת פעולה מורכבת ומסובכת יחסית בהשוואה להשקעה במניות של חברות גדולות ומוכרות יותר שנסחרות בבורסות המובילות כמו FTSE.

לכן, אם אינכם משקיעים מיומנים שצברו ניסיון במסחר OTC, עדיף שתעשו לעצמכם חיים קלים ותפנו לברוקר שבו תוכלו לפתוח חשבון מסחר כדי לסחור במניות האלו.

הוא יעזור לכם לסחור בפני סטוקס בצורה הנוחה, הפשוטה והיעילה ביותר: בדיוק כמו שאתם בוחרים היטב את מניות הפני סטוקס שתשקיעו בהן, חשוב שגם תמצאו ברוקר אמין ומקצועי שתוכלו לסמוך ולבנות עליו, כי הדבר האחרון שאתם רוצים זה ליפול על חברה תמוהה שתנסה לעקוץ אתכם.

לפני שאתם מחליטים לבחור בברוקר מסוים, תעברו על ההמלצות וחוות הדעת שהחברה קיבלה ותוודאו שהיא מתאימה לצרכים ולהעדפות שלכם.

גם ככה מסחר בפני סטוקס יכול להרגיש כמו "המערב הפרוע" ולכן חשוב שתבצעו את המסחר דרך ברוקר מנוסה ומיומן שתמיד יעמוד לרשותכם.

דוד שוורץ

דוד שוורץ

גדלתי בשוק ההון "מלמטה" מעמדת פקיד בבנק לאומי, יועץ השקעות בכיר, ממונה על הדרכת יועצי ההשקעות בבנק לאומי, ממונה על הייעוץ להשקעות בבנק, ממונה (ומקים) מחלקת הפיקדונות, מנהל השיווק בבנק, מנהל הנציגות הגדולה ביותר בחו"ל של בנק לאומי, מנכ"ל או יו"ר דירקטוריון ב 3 בנקים שונים של החברות לניהול השקעות של הבנק (האחרון היה מזרחי-טפחות בו כיהנתי כמנכ"ל קרנות הנאמנות של הבנק ), כיהנתי כיו"ר דירקטוריון חברה ציבורית שנסחרה בת"א ובנאסד"ק, וכמובן בעלים של בית ההשקעות.

מה דעתכם?

נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות

השור
Logo